25 жовтня
2019 року на базі Київського національного університету імені Тараса
Шевченка відбувся Перший Всеукраїнський з’їзд учителів географії. Його
організувало Українське географічне товариство за підтримки Міністерства освіти
і науки України та Асоціації вчителів географії України. Майже 300 делегатів
представляли: методисти обласних закладів післядипломної педагогічної освіти;
науковці ЗВО у галузі географії; учителі географії сільських та міських
закладів загальної середньої освіти; представники обласних органів
управління освітою. Харківську область представляли:
1.
Вовк Володимир
Федорович – учитель географії КЗ «Валківський ліцей імені Олександра
Масельського Валківської районної ради Харківської області».
2.
Китиченко Тетяна
Сергіївна – старший викладач кафедри соціально-гуманітарної освіти КВНЗ
«Харківська академія неперервної освіти».
3.
Первишева Наталія
Леонідівна – учитель географії Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів № 123 Харківської міської ради Харківської області.
4.
Саввіч Олександр
Миколайович – методист Центру методичної та аналітичної роботи КВНЗ «Харківська
академія неперервної освіти».
5.
Шоміна Марина
Володимирівна – учитель географії Чугуївського навчально-виховного комплексу №
6 імені тричі Героя Радянського Союзу І.М.Кожедуба Чугуївської міської ради
Харківської області.
З’їзд відкрив
Президент Українського географічного товариства академік НАНП України Ярослав
Олійник. Він визначив мету і завдання з’їзду. В роботі з’їзду взяв участь і
виступив ректор Київського національного університету імені Тараса
Шевченка академік НАН України Леонід Губерський, який вказав на важливість
такого зібрання для подальшого розвитку шкільної географічної освіти і
зростання її ролі в новій українській школі. З вітаннями до учасників з’їзду
звернулися: головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України Роман
Гладковський, директор Інституту географії НАН України професор Євгенія
Маруняк.
Науковці
Київського національного університету імені Тараса Шевченка у своїх доповідях
презентували можливості трансформації нових географічних ідей у шкільну
географічну освіту: професор Михайло
Гродзинський зупинився на трансформаційних перетвореннях у ландшафтознавстві і
важливості використання сучасних знань про ландшафти у школі; професор Костянтин Мезенцев говорив
про сучасні виклики вивчення суспільної географії в освітніх закладах України.
Також були окреслені тенденції розвитку шкільної картографічної освіти в
Україні.
Професор Юрій
Сафонов, заступник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» визначив
основні ідеї удосконалення змісту загальної середньої освіти, що мають
завершитися не лише кардинальними змінами самих освітніх стандартів, навчальних
планів і програм відповідно до вимог часу, а й модернізацією навчального
процесу на основі сучасних інформаційних технологій, інноваційних методів
навчання. Такий підхід має здійснюватися передусім з огляду на необхідність і
достатність відібраного змісту для формування ключових компетентностей учнів,
ефективної підготовки до успішної самостійної діяльності у різноманітних
життєвих ситуаціях, застосування набутих знань на практиці. Зміст освіти, у
тому числі географічної, забезпечуватиметься насамперед сучасними підручниками,
що проходять найкращу в світі систему відбору, діджиталізацією освіти та
пов’язану з нею гейміфікацією, що дають
простір для спільного пошуку, заклик до експериментів і дискусій. Саме на таких
основних освітніх трендах наголосив Юрій
Сафонов у своїй доповіді.
Під час роботи
з’їзду учасники прослухали більше 25 виступів, обговорили проблеми шкільної
географічної освіти, обмінялись тими думками та ідеями, які змінять освіту, у
тому числі географічну, забезпечать її довершеність заради успішного
майбутнього наших дітей, розробили пропозиції щодо подальшого її розвитку з
урахуванням тенденцій, сучасних викликів
та змін суспільного розвитку.
Цей захід став
майданчиком для дискусій щодо розуміння основних викликів та місця географії в
системі шкільної освіти. У пленарних доповідях обговорювалися стан, проблеми
розвитку та перспективи географічної науки та освіти в Україні. Учасники
ділилися досвідом та навичками щодо покращення стану викладання географії,
підкреслюючи її високий потенціал. Що таке сучасна географія? Це комплексний
предмет, що дозволяє розвивати різноманітні навички 2030; це географічні
інформаційні системи, які активно використовуються для навігації та
супутникового зв’язку; це надзвичайно дієвий інструмент планування розвитку
територій; це кращі урбаністичні практики; це підтримка державних реформ,
наприклад, децентралізації; це геополітичне позиціонування нашої країни у
світовій спільноті. Саме такий підхід до місця цього предмета повинен
враховуватися при розробці освітніх стандартів та програм.
Наприкінці
з’їзду було ухвалено Резолюцію, в якій рекомендовано створити робочу групу з
розробки концепції забезпечення якості шкільної географічної освіти України до
2025 року, де буде визначено пріоритетні напрями і нові рекомендації наукової
та педагогічної діяльності вчителів
географії.
Під час заходу
учасники мали можливість поспілкуватися з науковцями, представниками
видавництв, ознайомитися з новинками географічної літератури, картографії та
попрактикуватися у роботі з різними засобами навчального призначення, що були
представлені 24.10.2019 р. на ХХІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній
освіті», ХХ Міжнародної виставки освіти за кордоном «World Edu»,
науково-практичному семінарі «Реалізація профільного навчання в умовах Нової
української школи».
Немає коментарів:
Дописати коментар