четвер, 7 листопада 2019 р.

Всеукраїнський з’їзд учителів географії України


25 жовтня 2019 року на базі Київського національного університету імені Тараса Шевченка відбувся Перший Всеукраїнський з’їзд учителів географії. Його організувало Українське географічне товариство за підтримки Міністерства освіти і науки України та Асоціації вчителів географії України. Майже 300 делегатів представляли: методисти обласних закладів післядипломної педагогічної освіти;  науковці ЗВО у галузі географії;  учителі географії сільських та міських закладів загальної середньої  освіти;  представники обласних органів управління освітою. Харківську область представляли:
1.        Вовк Володимир Федорович – учитель географії КЗ «Валківський ліцей імені Олександра Масельського Валківської районної ради Харківської області».
2.        Китиченко Тетяна Сергіївна – старший викладач кафедри соціально-гуманітарної освіти КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти».
3.        Первишева Наталія Леонідівна – учитель географії Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 123 Харківської міської ради Харківської області.
4.        Саввіч Олександр Миколайович – методист Центру методичної та аналітичної роботи КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти».
5.        Шоміна Марина Володимирівна – учитель географії Чугуївського навчально-виховного комплексу № 6 імені тричі Героя Радянського Союзу І.М.Кожедуба Чугуївської міської ради Харківської області.
З’їзд відкрив Президент Українського географічного товариства академік НАНП України Ярослав Олійник. Він визначив мету і завдання з’їзду. В роботі з’їзду взяв участь і виступив  ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка академік НАН України Леонід Губерський, який вказав на важливість такого зібрання для подальшого розвитку шкільної географічної освіти і зростання її ролі в новій українській школі. З вітаннями до учасників з’їзду звернулися: головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України Роман Гладковський, директор Інституту географії НАН України професор Євгенія Маруняк. 
Науковці Київського національного університету імені Тараса Шевченка у своїх доповідях презентували можливості трансформації нових географічних ідей у шкільну географічну освіту: професор  Михайло Гродзинський зупинився на трансформаційних перетвореннях у ландшафтознавстві і важливості використання сучасних знань про ландшафти  у школі; професор Костянтин Мезенцев говорив про сучасні виклики вивчення суспільної географії в освітніх закладах України. Також були окреслені тенденції розвитку шкільної картографічної освіти в Україні.
Професор Юрій Сафонов, заступник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» визначив основні ідеї удосконалення змісту загальної середньої освіти, що мають завершитися не лише кардинальними змінами самих освітніх стандартів, навчальних планів і програм відповідно до вимог часу, а й модернізацією навчального процесу на основі сучасних інформаційних технологій, інноваційних методів навчання. Такий підхід має здійснюватися передусім з огляду на необхідність і достатність відібраного змісту для формування ключових компетентностей учнів, ефективної підготовки до успішної самостійної діяльності у різноманітних життєвих ситуаціях, застосування набутих знань на практиці. Зміст освіти, у тому числі географічної, забезпечуватиметься насамперед сучасними підручниками, що проходять найкращу в світі систему відбору, діджиталізацією освіти та пов’язану з нею гейміфікацією, що  дають простір для спільного пошуку, заклик до експериментів і дискусій. Саме на таких основних освітніх трендах  наголосив Юрій Сафонов у своїй доповіді.
Під час роботи з’їзду учасники прослухали більше 25 виступів, обговорили проблеми шкільної географічної освіти, обмінялись тими думками та ідеями, які змінять освіту, у тому числі географічну, забезпечать її довершеність заради успішного майбутнього наших дітей, розробили пропозиції щодо подальшого її розвитку з урахуванням тенденцій, сучасних  викликів та змін суспільного розвитку.
Цей захід став майданчиком для дискусій щодо розуміння основних викликів та місця географії в системі шкільної освіти. У пленарних доповідях обговорювалися стан, проблеми розвитку та перспективи географічної науки та освіти в Україні. Учасники ділилися досвідом та навичками щодо покращення стану викладання географії, підкреслюючи її високий потенціал. Що таке сучасна географія? Це комплексний предмет, що дозволяє розвивати різноманітні навички 2030; це географічні інформаційні системи, які активно використовуються для навігації та супутникового зв’язку; це надзвичайно дієвий інструмент планування розвитку територій; це кращі урбаністичні практики; це підтримка державних реформ, наприклад, децентралізації; це геополітичне позиціонування нашої країни у світовій спільноті. Саме такий підхід до місця цього предмета повинен враховуватися при розробці освітніх стандартів та програм.
Наприкінці з’їзду було ухвалено Резолюцію, в якій рекомендовано створити робочу групу з розробки концепції забезпечення якості шкільної географічної освіти України до 2025 року, де буде визначено пріоритетні напрями і нові рекомендації наукової та педагогічної  діяльності вчителів географії.
Під час заходу учасники мали можливість поспілкуватися з науковцями, представниками видавництв, ознайомитися з новинками географічної літератури, картографії та попрактикуватися у роботі з різними засобами навчального призначення, що були представлені 24.10.2019 р. на ХХІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті», ХХ Міжнародної виставки освіти за кордоном «World Edu», науково-практичному семінарі «Реалізація профільного навчання в умовах Нової української школи».

Немає коментарів:

Дописати коментар

Підсумки вебінару за темою: «Особливості проведення ЗНО – 2022 з географії»

  02 грудня 2021 року КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» спільно з Харківським національним університетом імені В.Н. Каразіна пр...